بنزین رسما گران شد| جزئیات بنزین سه نرخی و قورباغهای که دولت پزشکیان قورت داد
رویداد ۲۴| بالاخره دولت مسعود پزشکیان با سه نرخی کردن قیمت بنزین تصمیم افزایش قیمت حامل انرژی را گرفت. تصمیمی که برخی درباره تبعات اجتماعی آن هشدار میدادند و عدهای دیگر آن را تصمیمی سخت، اما ناگزیر برای دولت میخواندند.
در هفتهها و ماهها اخیر اظهارات مختلف و متناقضی در اینباره از جانب دولت شنیده میشد؛ همان زمان که خود رییس جمهور و رییس امور اطلاع رسانی دولت و دیگر چهرهها افزایش قیمت را رد میکردند، محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی تاکید میکرد که این تصمیم در نهایت باید اتخاذ شود؛ فارغ از این که کدام دولت این کار را انجام دهد.
بیشتر بخوانید: ۶۵ هزار تومان برای هر لیتر بنزین سوپر؛ دولت چه نقشهای برای بازار سوخت دارد؟
حالا، اما تصویر مصوبه دولت که نشان میدهد سه نرخی کردن بنزین حدود یک ماه پیش تصویب شده، منتشر شده است. تصویری با امضای محمدرضا عارف و مصوبه ای که میگوید از نیمه آذر بنزین ۵ هزار تومانی در سبد خانواردهای ایرانی جاخوش میکند.


جزئیات افزایش قیمت بنزین بر اساس مصوبه دولت
بر اساس مصوبه دولت، مالکانی که بیش از یک خودرو دارند، تنها برای یکی از خودروها واجد سهمیه بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی خواهند بود. همچنین سهمیه بنزین با نرخ اول و دوم برای خودروهای با پلاک دولتی، مناطق آزاد و... حذف میشود.
علاوه بر این، از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۴، نرخ سوختگیری خودروها با استفاده از کارت اضطراری جایگاهها معادل حداقل ۱۰ درصد قیمت خرید بنزین از پالایشگاهها یعنی ۵۰۰۰ تومان تعیین شده است. نرخهای اول و دوم کارت سوخت شخصی خودروها (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) بدون تغییر باقی میماند.به بیان روشنتر نرخ اول ۱۵۰۰ تومان (تا ۶۰لیتر در ماه)، نرخ دوم ۳۰۰۰ تومان (تا ۱۰۰لیتر در ماه) و نرخ سوم ۵۰۰۰ تومان (۱۰۰لیتر به بالا) خواهد بود.
بنزین سوپر وارداتی نیز بین ۶۸ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان قیمت خواهد داشت. این بنزین در هفته آینده عرضه میشود.
این مصوبه البته سه نکته مهم دیگر نیز دارد؛
نخست این که سهمیه نرخ اول و دوم خودروهای وارداتی، دولتی و نوشماره حذف و تنها از نرخ سوم بنزین استفاده خواهند کرد. خودروهای وارداتی و دولتی برای مردم تعریف مشخصی دارند اما منظور از خودروهای نوشماره چیست؟.محسن پاک نژاد وزیر نفت توضیح داده است که منظور از خودروهای نوشماره خودروهای است که تازه از کارخانه بیرون میآیند!. کاربران فضای مجازی با انتقاد از این بخش از مصوبه می گویند مشخص نیست که دولت با چه منطقی خودروهای تازه از کارخانه بیرون آمده را از دریافت بنزین با نرخ اول و دوم محروم کرده است. حتی فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت پزشکیان نیز در گفت و گو با برنامه زنده صداوسیما در اینباره گفت: این مساله هم موافق داشت و هم مخالف اما در نهایت رای هیئت دولت بر این بود که نوشماره شامل پنج هزار تومان بشود.
سخنگوی دولت حتی در پاسخ به سوال مجدد مجری مبنی بر این که استدلال دولت در این زمینه روشن نیست، نیز توضیح مستدل تری ارائه نداد.
نکته مهم دیگر در این مصوبه این است که افراد دارای بیش از یک خودرو، تنها از یکی از خودروهای خود میتوانند سهمیه نرخ اول و دوم را دریافت کنند.
علاوه بر این وزارت نفت قیمت جدید بنزین را در پایان هر فصل محاسبه و اعلام خواهد کرد. مساله ای که با واکنش سخنگوی دولت سیزدهم نیز مواجه شده و در توئیتی نوشته است که پس حقوق کارگران را هم فصلی افزایش دهید!
واکنشها به گران کردن بنزین؛ هشدار درباره تکرار تلخ آبان ۹۸
رسانهها و چهرههای نزدیک به سعید جلیلی مشخصا با انتقاد از این تصممیم شعارهای مسعود پزشکیان در ایام انتخابات در حوزه انرژی و قیمت سوخت را مرور و یادآوری کرده اند که مسعود پزشکیان در ایام انتخابات گفته بود که اگر قرار است افزایش قیمتی در حوزه بنزین رخ دهد نباید یک شبه این تصمیم گرفته شود.
بسیاری از فعالین فضای مجازی نیز با بازنشر اظهارات مسعود پزشکیان در آبان ۹۸ در انتقاد از تصمیم دولت وقت برای افزایش یکباره قیمت بنزین به وی هشدار دادند که این تصمیم میتواند تبعاتی همچون اعتراضات آبان ۹۸ را به دنبال داشته و به جز مساله واکنشهای اجتماعی تاثیر غیرقابل انکار آن بر سفرههای مردم را نیز مرور کردند.
مشخص نیست دولت پزشکیان درست در زمانی که هنوز بدنه اقتصاد از شوک شلیک مکانیسم ماشه خارج نشده چرا تصمیم به سه نرخی کردن بنزین گرفته است. آیا این استدلال که کار سخت را انجام داده باشد با منطق قورباغه را قورت بده در تحلیل و تفسیرهای دولت جا داشته یا تصمیم افزایش قیمت بنزین در جای دیگری به جز نهاد دولت اتخاذ شده است.





البته سقوط هلی کوپتر رو استثنا قائلیم ....
در انتخابات قول داد. که بنزین گران نمیشود
وقتی همه چیز گران می شود ویک نفر چند ماشین دارد و اتباع بیگانه به اسم ایرانی ها از یارانه بنزین استفاده می کنند.
بنزین درافغانستان وپاکستان لیتری ۸۵ تومان است صرفه اقتصادی ندارد.
بنزین داخلی تولیدش برای دولت لیتری ۱۰ هزارتومان است.
بنزین وارداتی لیتری ۹۰ تومان
مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر
تولید بنزین داخلی ۱۱۰ میلیون لیتر
۲۰ میلیون لیتر وارد ات ۹۰ هزارتومان وتازه فروش با لیتری ۵ هزارتومان باز دولت لیتری ۸۵ هزارتومان یارانه می دهد.
وبنزین داخلی با هزینه ۱۰ هزارتومان ۵ تومن باز کارمنطقی نیست
همه اینها زمینه قاچاق رافراهم می کند.
درشرایط کنونی این هزینه و نداشتن درآمد برای کشور مشکل ایجاد کرده است